Beweging - Derde graad

Stephanie Verstraeten (twee lessen)

Algemene toelichting 

Rommelige ruimtevaarder is ons onderwerp, maar hoe beweegt een ruimtevaarder zich? Zweeft hij op elke planeet of zijn er planeten waar alles heel snel gaat of juist heel traag? Het is tijd om dit samen met de lln. te onderzoeken. 

Concept

- Werken rond: beweging

- Werken met: beweging

- Werken aan: tempo en grootte/vorm

Beginsituatie

3e graad - 16 lln. in de klas

De lln. krijgen om de twee weken één-twee lesuren beweging. Ze kennen de afspraken en de structuur/lesverloop van deze lessen.

In het begin van de les wordt er een leuke opwarmingsoefening gedaan. Op het einde van de les evalueren ze de les of presenteren ze iets. In de klas worden er regelmatig tussendoorspelletjes of bewegingsoefeningen gedaan. Meestal duren deze zo'n kleine 5 minuten.

De lln. zijn zich bewust dat ze bewegingen kunnen uitvoeren met armen, benen, handen, ...

De lln. hebben in vorige lessen geëxperimenteerd op ruimtelagen en op grootte/vorm.

Bij andere lessen hebben we rekening gehouden met de grootte/vorm. Ze maakten grote en/of kleine bewegingen.

De lln. hebben vorig schooljaar zelf een dansje in elkaar gestoken. Ze deden dit in een groepje van zo'n 4 lln.

Samenwerken, zelfstandig werken of met een partner werken is voor de lln. geen onbekend item.

Doelen

BOUWSTENEN: TEMPO (snel/traag) en GROOTTE/VORM (klein/groot/golvend/hoekig)

§ Leerplandoelen:

  • Bewegingex.1: Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam.
  • Bewegingex.2: Kinderen kunnen zichzelf met een zekere dynamiek in bewegingen aanvoelen en organiseren.
  • Bewegingex.3: Kinderen bewegen vlot in tijd en ruimte.
  • Bewegingex.3.1: Kinderen experimenteren met verschillende aspecten van de tijd, zoals duur, tempo en snelheid, volgorde, metrum en ritme.

§ Lesdoelen:

  • 1. De lln. kunnen bewegingen uitvoeren met hun armen/benen.
  • 2. De lln. kunnen bewegingen uitvoeren op tempo (snel/traag).
  • 3. De lln. kunnen bewegingen uitvoeren rekening houdend met de grootte (klein/groot).
  • 4. De lln. kunnen bewegingen uitvoeren rekening houdend met de vorm (golvend/hoekig).
  • 5. De lln. kunnen verschillende bewegingen achter elkaar plakken om zo tot een dans te komen.

Klasindeling

Indien je beschikt over een ruime klas, kan je de banken en stoelen best aan de kant zetten. Indien je niet over een ruim lokaal beschikt, kan je deze les best laten doorgaan in de refter of turnzaal. Op de speelplaats zou eventueel kunnen, maar houd rekening dat je media zal moeten gebruiken voor deze les.

De lln. werken in deze twee lessen zowel individueel, klassikaal als in twee groepen. Qua experimenteren en procesgerichtheid werken de lln. voornamelijk klassikaal, maar met hun eigen gekozen bewegingen.

In het tweede deel van deze lessen zullen de lln. in twee groepen een dans maken.

Lesverloop

Les 1

1.1 Astronautenbadge

De lln. krijgen bij het binnenkomen van de klas elk een astronautenbadge.

Op deze badge staan de lln. hun naam.

1.2 Instappen

In de klas staat de beamer opgesteld. Op het scherm zien ze de ruimte.

Het geluid van dit filmfragment wordt ingewisseld tegen spannende ruimtegeluiden.

In de klas staat er een raket klaar (de stoelen staan zodanig opgesteld dat er telkens een kapitein is, die vooraan zit. De andere astronauten zitten op hun stoel achter de kapitein). De juf is de eerste keer de kapitein. Ze laat de lln. plaatsnemen op hun stoel. Zij gaat vooraan zitten. Bij het kijken van het filmpje gaat de juf de bewegingen uitvoeren die ze zien op het filmpje.

Bijvoorbeeld: als men op het filmpje een bocht naar links neemt, zal de juf met haar lichaam en armen ook een bocht naar links nemen. De lln. doen dit na. Neemt de juf een bocht naar rechts, volgen de lln. haar.

1.3 Aankomst op planeet 1: Tragibinos

De juf stapt samen met de lln. uit de raket. Ze voelen meteen dat hun benen enorm zwaar aanvoelen. Hun bewegingen zijn veel trager dan op aarde. Ze lopen rond in de klas op een traag tempo.

1.3.1 Instappen

Iedereen zijn benen worden zo zwaar dat ze terug naar de raket gaan. Ze stappen met z'n allen in. De juf duidt een leerling aan die de nieuwe kapitein zal zijn. Hij neemt plaats op de stoel die vooraan staat. De raket vliegt verder.

1.4 Aankomst op planeet 2: Rapidoarmo

Iedereen stapt uit. Ze voelen meteen dat hun armen alle kanten opgaan. Het gaat allemaal zo snel. Het is een planeet waar je armen zo snel alle richtingen uitgaan, dat je haast niet kan volgen. Het gaat allemaal zo snel dat ze kort na hun landing al terug richting de raket gaan.

1.4.1 Instappen

Iedereen wordt moe en stapt de raket in. In de raket kunnen ze wat uitrusten want de volgende planeet ligt op enkele minuten van Rapidoarmo. De rit naar de Hoekeoplaneet verloopt redelijk rustig. Dit is te danken aan de goede kapitein.

1.5 Aankomst op planeet 3: Hoekeoplaneet

De lln. en de juf stappen uit. Er staat een bordje met Hoekeoplaneet. Hoekeoplaneet is een planeet waar men hoekige bewegingen maakt. Enkele voorbeelden: armen staan in 90°, de benen zijn de hele tijd gestrekt, de vingers staan gespreid, ... Het is een nogal speciale planeet.

1.5.1 Instappen

Het verloopt op Hoekeoplaneet zo hoekig dat men na een tijdje geen inspiratie meer heeft. Dat is het teken om terug naar de raket te gaan. Men stapt allemaal terug in. De juf duidt een andere kapitein aan.

1.6 Aankomst op planeet 4: Goofyplaneet

Iedereen stapt uit. Op Goofyplaneet maakt iedereen golvende bewegingen. De benen en armen maken golvende bewegingen. Het is een leuke planeet om te vertoeven. Iedereen loopt er heel blij en vrolijk rond. Wanneer er een donkere wolk aankomt, is het tijd om terug in te stappen.

1.6.1 Instappen

Door Goofyplaneet is iedereen moe, maar voldaan. De juf beslist om terug naar de aarde te gaan. Ze zorgt ervoor dat de lln. even kunnen uitrusten in de raket. Ze probeert om een rustige rit te maken met de raket.

Evaluatie

2.1 Neem een pose aan

Terug op aarde aangekomen, vraagt de juf wat de lln. van de rit vonden.

We gaan zo dadelijk in een kring staan. Ik tel tot drie, en dan neem je een pose aan van de planeet die jij het leukste vond.

2.2 Vier planeten

Elke leerling heeft een pose aangenomen. Het is de bedoeling dat de lln. op zoek gaan naar andere lln. van hun planeet.

In deze vier groepen kan de juf de volgende les verder werken.

LES 2

3.1 Opwarming

De juf zet een ruimtemuziekje op.

De lln. bewegen op het ritme van de muziek. Hoe ze bewegen mogen ze zelf kiezen. De vorige les hebben we verschillende planeten bezocht om wat inspiratie op te doen. Voor degene die niet zo goed kunnen kiezen, hangen de vier planeten op aan het bord.

4.1 Voorbereiden ruimtedans

De juf heeft op de achterzijde van de lln. hun badges een figuur getekend: een zon of een maan.

Ze laat de lln. op zoek gaan naar hun groep. Bij het verdelen van de groepen heeft ze ervoor gezorgd dat de lln. in heterogene groepen zitten.

Ze geeft de twee groepen elk een ruimtelied. Op een deel van het lied gaan de lln. een dansje maken. Ze mogen dit in hun groep voorbereiden. Indien ze inspiratie te kort komen, mogen ze hulp vragen aan de juf of enkele zaken opzoeken op het internet. De lln. oefenen hun dansje in.

4.2 Presentatie

De groepen laten hun dansje zien aan elkaar. Ze hebben respect voor elkaar en voor het dansje.


Bronnen

Crul,K. (2015). Zeppelin, Didactiek voor muzische vorming. Kalmthout: Pelckmans.

https://www.youtube.com/watch?v=Ar9NLxHKLkg

https://www.youtube.com/watch?v=41Y6xov0ppw&list=PLm0mKvRTGcbpM5FV2qZgoFW8UkOZatYZc

Bente, Clémentine, Ruut en Ilke. (2016). Geraadpleegd op 6 januari 2018, via https://muzeem.weebly.com/gewicht.html

https://leerplannen.vsko.be/leerplannen/app



Website gemaakt door Tanja Cappaert  |  Rommelige ruimtevaarders 2017
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin